Disse vant Farmandprisen Beste nettsted 2012
Oslo, 16. mars 2012: DNB, Posten, Statens vegvesen og BI vant førstepremiene da Farmandprisen Beste nettsted 2012 ble delt ut i Oslo torsdag kveld. DNB gikk til topps i klassen Børs, Posten i Ikke-børs, Statens vegvesen i Offentlig og BI i Åpen klasse.
I den nye kategorien Beste ide & design gikk Mediafront/McCann/SDG til topps med Statoil-kampanjen «Dypdykk». Maria K. Ebbestad i Kondomeriet ble kåret til årets nettredaktør av Webforum og mottok et reisestipend på 25.000 kroner.
Selv om kvaliteten på norske nettsteder blir stadig litt bedre, er det ifølge juryen spesielt bruken av sosiale medier og nettsidenes tilpasning til smarttelefoner som er blitt markert bedre siden i fjor.
Offentlige virksomheter blir også stadig flinkere til å kommunisere på nett, og også i år finner vi den største forbedringen blant deltakerne i denne klassen.
Til tross for at kvalitetsforskjellen mellom topp og bunn er blitt noe mindre i alle de fire klassene, er de fem nominerte (i hver av klassene) fortsatt noen hestelengder foran de øvrige.
Farmandprisen (beste årsrapport) ble første gang delt ut i 1955, og har vært utdelt hvert år siden den gang. Farmandprisen Beste nettsted bygger på det samme konseptet (som årsrapportkonkurransen) og har vært utdelt siden 2006. I tillegg til konkurranseelementet mottar alle deltakere en grundig evaluering av sitt eget nettsted.
Årets beste nettsteder ble:
Børs
- DNB (www.dnb.no)
- AF Gruppen (www.afgruppen.no)
- Tryg Forsikring (www.tryg.no)
Nominerte: Hydro (www.hydro.com) og Orkla (www.orkla.no)
Ikke-børs
- Posten (www.posten.no)
- DNB Eiendom (www.dnbeiendom.no)
- NKS Nettstudier (www.nks.no)
Nominerte: Posten Norge (www.postennorge.no) og TINE (www.tine.no)
Offentlig
- Statens vegvesen (www.vegvesen.no)
- Norges Bank (www.norges-bank.no)
- Statens pensjonskasse (www.spk.no)
Nominerte: Tromsø kommune (www.tromso.kommune.no) og Husbanken (www.husbanken.no)
Åpen klasse
- Handelshøyskolen BI (www.bi.no)
- NAF (Norges Automobil-Forbund) (www.naf.no)
- Altinn (www.altinn.no)
Nominerte: SiB – Studentsamskipnaden i Bergen – (www.sib.no) og Selvaag Bolig (www.selvaagbolig.no)
Ide & design (NB ny klasse av året)
- Mediafront/McCann/SDG med kampanjen «Dypdykk» for Statoil (http://goodideas.statoil.com/deep-dive-no)
Årets nettredaktør (NB kåres av Webforum)
- Maria K. Ebbestad for arbeidet med nettsiden www.kondomeriet.no
Årets jury bestod av følgende personer:
- Roar Eriksen, Redperformance
- Nina Furu, Webforum
- Arne Hjeltnes, Creuna
- Arve Stølann Angell, Farmand Activum
Juryen sier dette om vinnernettsidene:
Børsnoterte selskaper – Gull til DNB (www.dnb.no)
Juryen sier: Mens antallet bankfilialer blir stadig færre, øker Norges største finanskonsern satsingen på nett og på mobilbankløsninger, apper og sms-tjenester. Nettsidene har tillegg fått en bedre og mer oversiktlig hovedmeny hvor kundefokuset også reflekteres gjennom en døgnbetjent kundetelefon. Ring meg!
Ikke-børsnoterte selskaper – Gull til Posten (www.posten.no)
Juryen sier: Dette er en meget oversiktlig, tydelig og ikke minst brukervennlig nettside som gjør det lett å få svar på de fleste spørsmål knyttet til Postens mange produkter og tjenester. Juryen vil spesielt fremheve åpningssiden som utmerker seg med tydelig verbal og visuell kommunikasjon.
Offentlig virksomhet – Gull til Statens vegvesen (www.vegvesen.no)
Juryen sier: Viljen til å stadig utvikle et bedre produkt gjør at fjorårets vinner også i år er blant de nominerte i denne klassen. Dette er kort sagt en meget oversiktlig og nyttig nettside som tilbyr alle typer trafikanter en god miks mellom nyttige tjenester, oppdaterte trafikkmeldinger og aktuelle nyheter.
Åpen klasse – Gull til Handelshøyskolen BI (www.bi.no)
Juryen sier: På åpningssiden står det; «Med vitnemål fra BI er du mer attraktiv for arbeidsgiver». Juryen tror disse oversiktlige nettsidene også vil bidra til å gjøre BI mer attraktiv for høyskolens studenter og potensielle sådanne, enten ambisjonen er Bachelor- og Masterstudier eller et ønske om videreutdanning.
Ide & design – Gull til Mediafront/McCann/SDG for Statoil-kampanjen «Dypdykk» (http://goodideas.statoil.com/deep-dive-no)
Juryen sier: Vinneren lykkes med å stimulere fantasien, samtidig som faktakunnskapen øker. Her er det utforsket nye veier og flyttet grenser på en forbilledlig måte! Siden er intuitiv, og utforming og innhold spiller på lag. En begeistret jury gratulerer med en soleklar seier i tidenes første Ide & design-konkurranse!
Årets webredaktør: Maria K. Ebbestad i Kondomeriet
Juryen sier: Årets Nettredaktør er en kandidat som i sitt virke nærmest definerer denne nye nettredaktør-rollen. Foruten å drive PR, nettsted og nettbutikk, er hun også svært aktiv på bedriftens vegne i sosiale medier som Facebook, Twitter, Linkedin, blogger, Google Plus og Pinterest.
Dette er Farmandprisen
Tidsskriftet Farmand ble stiftet i 1891, og regnes som «Nordens første forretningsblad». Hvert år siden 1955 er Farmandprisen (i september) blitt delt ut til «det norske aktieselskab» som kunne fremvise den beste og mest komplette årsrapport.
Etter at Farmand gikk inn i 1988 overtok først Økonomisk Rapport, og deretter Farmand Activum, som sekretariatet for Farmandprisen.
Det er i denne tradisjonen at Farmandprisen Beste nettsted ble opprettet i 2006. Dette er en årlig konkurranse som er åpen for alle bedrifter og offentlige virksomheter i Norge.
Fem nettsteder blir nominert i hver av de fire klassene:
- Børsnoterte selskaper
- Ikke-børsnoterte bedrifter
- Offentlig virksomhet
- Åpen klasse
De tre beste i hver klasse blir premiert.
I 2012 ble kategorien beste Ide & design lansert. Alle deltakere i en av de fire hovedklassene kan også delta i denne konkurransen.
Farmandprisen Beste nettsted legger størst vekt på hvilket innhold bedriftens nettside har, og ser i tillegg på om brukervennligheten er god, om nettstedet er tilpasset målgruppen, i hvilken grad nettstedet er synlig på internett og brukerens opplevelser ved bruken av nettstedet.
Farmandprisen Beste nettsted benytter et standardisert skjema i vurderingen av samtlige deltakere for å gi et mest mulig likt vurderingsgrunnlag. For å fange opp trender og utviklingen innenfor området vil vurderingsgrunnlaget bli vurdert hvert år.
Jurymedlemmer som er ansatt i selskaper som blir nominert i en kategori, er i henhold til Farmandprisens statutter unntatt fra å juryere i kategorien hvor medlemmet er inhabilt. Juryen i de fire hovedklassene skal ha mellom fire og seks medlemmer og minimum fire jurymedlemmer må være samlet for at juryen skal være beslutningsdyktig.
2 Trackbacks / Pingbacks til dette innlegget
-
Tips til en god digital årsrapport | madigan, september 21st, 2012 on 12:32
[…] har i år igjen sittet i Farmandpris-juryen for kategorien “Beste årsrapport på nett” – noe som er en kjærkommen mulighet til dypdykk i presentasjoner fra de selskapene som satser mest […]
Award honours! | MediaFront - Digital Advertising and Design, april 11th, 2012 on 15:45
[…] dive also picked up Farmandsprisen a couple of weeks ago, and The Gas Machine was nominated for “hedersprisen” (Honour […]